Van euforie naar grote onzekerheid

9 juni 2020
Marie-Louise Dechesne

Van euforie naar grote onzekerheid

Het zal je maar gebeuren, het ene moment ben je euforisch en kan het niet meer stuk. En het volgende moment ziet de wereld er totaal anders uit en weet je niet hoe je met al die onzekerheid om moet gaan. Ik beschrijf hieronder een voorbeeld van een directeur die in een dergelijke situatie terecht kwam en hoe hij hier mee om is gegaan. Aan het eind geef ik onze visie op dit soort situaties.

Een megadeal

Cor is directeur van een middelgroot adviesbureau. Ze hebben in februari een megadeal binnengehaald en zelfs freelancers moeten inhuren om de opdracht goed uit te kunnen voeren. Ze treffen enthousiast alle voorbereidingen, want zo’n grote opdracht hebben ze in jaren niet binnengehaald! En toen kwam het slechte nieuws… De opdracht gaat niet door! En daar blijft het niet bij. Meer opdrachtgevers besluiten hun opdrachten te annuleren of op te schorten. Vanwege de Coronacrisis… Hij maakt zich grote zorgen over zijn bureau, zijn medewerkers en zijn freelancers. En hij maakt zich zorgen om alle managers en medewerkers die blij waren dat hun problemen serieus werden genomen en die weer hoop hadden dat het goed zou komen…

Hoe overleven?

Hij besluit niet bij de pakken neer te gaan zitten. Ze ontwerpen verschillende scenario’s om deze crisis te overleven. Hij wil er zakelijk met zijn klanten uitkomen en hen bewust maken van de consequenties van hun beslissing. Veel mensen uit hun organisatie zullen teleurgesteld zijn dat hun problemen niet opgelost worden. Wat voor leed geeft dit naast alle onzekerheid rond de Coronacrisis? Hoe gaan ze daar als directie mee om? En hij vertelt dat deze beslissing niet alleen gevolgen voor hen als bureau en hun medewerkers heeft, maar ook voor alle freelancers en de locaties waar de opdrachten plaats zouden vinden.

Wat kan nog wel?

Cor vertelt me dat de reacties van de klanten heel verschillend waren. De ene klant reageerde blij dat ze de consequenties van het niet doorgaan van de opdracht zo zorgvuldig in kaart hadden gebracht. De klant had zich niet gerealiseerd dat de consequenties zo verstrekkend zouden zijn. Er ontstond een gesprek waarbij onderzocht werd wat nu noodzakelijk is om te doen en wat financieel haalbaar is. Een andere klant reageerde boos. Het financieel overleven als organisatie had de hoogste prioriteit, dus er was totaal geen ruimte en budget voor organisatieontwikkeling en hij wist echt wel wat de consequenties van zijn beslissing was! Beide reacties zijn begrijpelijk, want een ieder reageert anders op onzekerheid.

Het gaat niet alleen om geld

Bovenstaande is een mooi voorbeeld van hoe je als organisatie zowel zakelijk als mensgericht met grote onzekerheid om kunt gaan en hierin je verantwoordelijkheid oppakt. En ook hoe belangrijk het is om met je (interne) klanten vanuit verschillende invalshoeken te onderzoeken wat de consequenties van het niet doorgaan van een project zijn. Ik zou hieraan willen toevoegen dat het daarnaast loont om als directeur je medewerkers hierin te betrekken en samen naar creatieve oplossingen te zoeken. Het is essentieel om te onderzoeken wat financieel haalbaar is, tegelijkertijd is het belangrijk dat je blijft luisteren naar je mensen. Juist die combinatie vergroot de kans dat je op de langere termijn succesvol blijft en betrokken mensen houdt. En als je met elkaar de kar trekt en de organisatie in alle onzekerheid staande weet te houden, word je waarschijnlijk verrast op verschillende gebieden!

We wensen je veel succes in deze onzekere tijden! En bel ons als je behoefte hebt aan een klankbord.